onsdag den 10. juli 2013

Gulerodskage m. pistacienødder og flødeostglasur

Til ca. 8+ personer (afhænger af stk.str.)




I studentergave var jeg så heldig at få to rigtig lækre kogebøger og én af dem var "Meyers kager", hvor denne opskrift stammer fra. Kagen er rigtig lækker og dufter som en drøm.


Indgredienser:

75 g pistacienødder (Meyer bruger hasselnødder)
200 g smør
250 g sukker
6 æg (M/L)
200 g revne gulerødder
200 g mandelmel
50 g hvedemel
-------------> Jeg kunne ikke finde mandelmel da jeg handlede - så min kage er lavet med 250 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. stødt kanel

+ smør og sukker til springformen

Glasur:
400 g flødeost 
115 g smør (usaltet og blødt)
225 g flormelis

Sådan gør du:

Pistacienødderne ristes kort på panden, dette bringer smagen godt frem i dem. Springformen (min var 24 cm.) smøres med smør og sukker (således at sukkeret dækker smørret og sidder fast). 

Smør og halvdelen af sukkeret piskes til massen er hvid og luftig. Derefter deles æggeblommer og hvider fra hinanden (gem hviderne, dem skal du bruge til sidst) og blommerne kommes i smørblandingen. Gulerødderne tilsættes og mel, bagepulver og kanel sigtes i og pistacienødderne kommer også i - det hele vendes sammen.

Nu piskes æggehviderne halvstive og derefter tilsættes den anden del af sukkeret (lidt efter lidt) og hviderne piskes helt stive. Til slut vendes hviderne forsigtigt og lidt ad gangen i dejen.

Dejen kommes i springformen.

Bages ved 175 grader i ca. 1 time og 15 min. (men hold øje med den og stik en kniv i den).

Glasur:

Flødeosten røres sammen med smørret og flormelissen - det kan være en fordel at piske det let, da jeg fik klumper af bare at røre i det.

Glasuren kommes på den lettere afkølede kage.

Pyntet med overskydende pistacienødder




Ingen kommentarer:

Send en kommentar